Red Dot Design Award

Už od roku 1955 se designéři a jejich díla střetávají v německém Essenu, aby soutěžili o Red dot design award – prestižní cenu, kterou uděluje Design Zentrum Nordrhein Westfalen (Centrum designu Severního Porýní-Vestfálska). Jde o jednu z nejstarších a nejváženějších uměleckých institucí v Evropě. Samotné její současné sídlo je designově a architektonicky významné. Bývalá kotelna uhelného dolu Zollverein byla přestavěna v typickém stylu školy Bauhaus a dnes v ní sídlí nejen samotný institut, ale i Red dot design museum, kde se vystavují vítězné produkty. Budova byla zařazena do kulturního dědictví UNESCO. Institut vlastní i další muzea a haly po celém světě.

clanek-red-dot-1

            Cena se uděluje ve třech oblastech – produktový design, koncept designu a design v komunikaci. Institut uděluje ceny za design už od roku 1955, ale název Red dot a současná podoba vznikla až v roce 1991 pod vedením Petera Zeca. Red dot (červená tečka) má symbolizovat vytyčení té nejvyšší designové kvality.

            Produktový design zahrnuje celkem 31 kategorií, včetně nábytku, vybavení koupelen, outdoorového vybavení, povrchových materiálů, hodinek, jízdních kol, automobilů, hudebních nástrojů nebo kuchyňského náčiní. V každé kategorii se účastní týmy z celého světa. V případě výhry obdrží peněžitou odměnu, Institut jejich vítězný produkt vystaví v muzeu a uvádí ho ve svých online prezentacích. Navíc samotná prestiž této ceny zajišťuje týmu neocenitelnou reklamu. Co se týče pohovek, ty se zařazují do kategorie „Obývací pokoje a ložnice.“ Tento rok se zde některé také umístili mezi vítězi, například pohovka Move od designéra Francesa Rota, která se dá snadno přeskládat do čtyř různých podob. Nejvyšším oceněním v každé kategorii je Red dot – best of the best. Tu mezi nábytkem do Obývacích pokojů a kuchyní získal tenký rozkládací mramorový stůl Fontana od Georga Appelshausera.

clanek-red-dot-2

            Cena za designový koncept byla vytvořena až v roce 2005 a neuděluje se v Německu, ale v Red dot muzeu v Singapuru. Oceňují se zde různé nápady, vize a prototypy. Vznikla především s cílem zaměřit se na mladé a nadějné talenty mezi designérskými týmy. I tato cena se rozděluje do 31 kategorií. Najdeme zde nápady z oblasti zabezpečení, veřejného prostoru, módy, vzdělání, cestování či ekologie. Pár příkladů vítězů „best of the best“ za všechny: V průmyslové kategorii vyhrál nový efektivnější bagr Hercules, který nabírá půdu rotačním pohybem. Přední příčku ve zdravotnictví obsadil koncept prostetiky nohou s přijatelnou výrobní cenou FIT. V oblasti módy uspěl nápad se svítícím řetězem na kolo, který lze při jízdě hodit přes rameno použít jako reflexní znamení i doplněk.

            Design v komunikaci je oblast, do které spadají opět různé kategorie, například firemní design, typografie, reklama, marketing nebo interaktivní média. Ceny v této oblasti se v tomto roce ještě nevyhlašovali. Podobně jako u produktového designu se zde uděluje cena nejlepší agentuře za výjimečný přínos. Minulý rok vyhrála reklamní agentura Scholz & Friends. Ta má na svědomí například reklamní kampaň, pomáhající vybírat peníze na lidi bez domova s názvem Superhobo, která představuje komiks s bezdomovcem v roli superhrdiny.

Ať už se zabýváte nábytkem nebo jakoukoliv jinou oblastí designu, právě Red dot ceny vám každý rok ukáží, co a kdo v této profesi zrovna stojí za povšimnutí.